Hobbyrummet

Dagens projekt? Inte bara dagens, utan en längre tids projekt. Ett permanent system för spånsugen i garaget. Helt enkelt för att jag gillar att bygga och arbeta med trä. Att varje gång det ska sågas eller slipas blir det damm. Hittills har jag löst det genom att hålla till utomhus, vilket i längden blir både blött och kallt.

Men nu installerar jag alltså hemmabygget, ett rörsystem som kommer att underlätta allt byggande. Jag har lånat en bild från internet som liksom får fungera som förebild. Bilden kommer från ett forum som kallar ”bygga hus”:

Fast ska jag vara riktigt ärlig, så är det nog ungefär som när man bygger med Lego – det är byggandet som är roligt. Sedan använder man kanske inte alltid det man byggt. Hur det blir i min hobbyverkstad (garaget) för framtiden utvisa. Men just byggande är alltså det primära.

Jag har googlat på ”bygge av spånsug” och nästan kört vilse. Det finns MASSOR med trådar om ämnet. Och därför har jag också fått många tips att använda mig av.

Till att börja med ska det inte blir dyrare än nödvändigt. En grovdammsugare från Jula till halva priset – 750 kronor.

Och så avloppsrör från Biltema eller Byggmax med diametern 50 mm. Lite plywood och någon gammal pvc-golvplanka från vindan. Sedan tid. För att inte behöva byta påsar hela tiden i grovdammsugaren sätter jag in en avskiljare. Inga filter, utan en cyklonavskiljare (en plastkona som sorterar bort dammet med centrifugalkraft som princip). Sådana kostar normalt en tusenlapp, ungefär. Men jag hittade en kinavariant som jag beställt för en hundralapp med frakt och allt.

Och så då portarna, som man styr sugen med, till det verktyg eller den maskin som vill använda. De går att köpa, men inte till ”min” dimension. Och när allt kommer omkring så är de inte svåra att göra själv. Och så fick det bli. Nu har jag gjort en prototyp, och på det följer massproduceringen av ytterligare sex portar.

Då jag tycker att byggandet är det roliga (byggandet av rörsystemet) lägger jag ner lite extra på själva utseendet. Även om jag inte kommer att använda det alltför ofta, så ska det i alla fall vara snyggt. Och bara därför målar jag alltihop. Röda portar och resten i vitt. Gammal sprejmåla som redan fanns i garaget fungerar bra för ändamålet.

Kommentera

